Oosterse gehaktballetjes en shiitake in bouillon met noedels

Gezond(er) en licht(er) allemaal goed en wel, maar toen ik het recept van Pascale Naessens bekeek vond ik het net niet voldoende als volwaardige maaltijd. Dus noedels gingen er al zeker bij en gelukkig lagen er in onze ‘lokale supermarkt’ nog shiitake.

Verdere aanpassingen:

  • Bij het gehakt voegde ik naast 3 dikke tenen look en een ruime 4cm gember ook nog fijngesnipperde bieslook en een eitje toe. Ik had redelijk veel koriander gebruikt en dat riskeerde anders uiteen te vallen en droog te zijn. In tegenstelling tot het recept deed ik geen zout in het gehaktmengsel. De balletjes (7 grote) garen in een zoute bouillon, dus een goeie dosis peper is méér dan voldoende.
  • De bouillon: 8el sojasaus op 600ml was naar mijn aanvoelen wat weinig, vooral omdat ik de ‘lichte’ soyasaus gebruikt had. Dus ik heb er nog 2el ‘dikke’ soyasaus aan toegevoegd (foto’s van de flessen volgen). Omdat dit op dat moment gewoon een zoute en vrij eenzijdige saus is voegde ik er ook nog 2el ‘Health Boy Brand Oyster Sauce’ aan toe. Na een 10-tal minuten pruttelen heb ik ook nog peper en een klein koffielepeltje suiker aan de bouillon toegevoegd (die ondertussen echt lekker geworden was door de shiitake en de gember en look in het gehaktmengsel).

Het originele recept van Pascale Naessens:

INGREDIËNTEN: 2 lange rode paprika’s, 2 lente-uitjes, 8 eetlepels sojasaus, 300 à 400gr gehakt, 3 knoflookteentjes, 4cm verse gember, 1 bosje koriander, 600ml water, olijfolie

Voorbereiding: 15 min
Gaartijd: 25 min

Versnipper de knoflook en de gember, hak de koriander fijn. Meng alles onder het gehakt en kruid met flink wat peper en een beetje zout. Rol balletjes van het gehakt.

Snijd de rode paprika’s in dunne ringetjes en stoof ze gaar in flink wat olijfolie. Voeg 600 milliliter water en de sojasaus toe. Kruid met peper. Proef eerst voor je eventueel zout toevoegt, want sojasaus is al zout. Breng de bouillon aan de kook en voeg de gehaktballetjes toe. Laat rustig koken tot het gehakt gaar is.

Snijd intussen de lente-uitjes diagonaal door en strooi deze net voor het opdienen over de bouillon.

Geef een reactie

